آیا آمادئوس یک موتزارت واقعی است/تلاش گروهی جوان برای خلق روایتی موزیکال

0

به گزارش آنیکال به نقل از خبرگزاری میزان، نمایش “آمادئوس” به کارگردانی “جواد مولانیا” اردیبهشت امسال در تالار حافظ شهر تهران روی صحنه رفت و توانست استقبال نسبتاً خوبی را از سوی مخاطبان و تماشاچیان تئاتر به دست آورد.

این نمایش با نام “آمادئوس” نگاهی متفاوت به زندگی موتزارت آهنگساز برجسته جهان انداخته که از کودکی به عرصه موسیقی وارد شد و در دوازده سالگی خود موفق به نگارش چندین اپرا و سمفونی شد.

آیا آمادئوس یک موتزارت واقعی است/تلاش گروهی جوان برای خلق روایتی موزیکال////////////////////////سه شنبه

نمایش “آمادئوس” نگاهی خلاقانه و منسجم به زندگی هنرمند بزرگ جهان داشته و سعی دارد گه گاه با رویکردی گروتسک زندگی و مشکلات این موسیقیدان را به چالش بکشد.

حضور بازیگران و عوامل جوان در این نمایش باعث شده تا نمایش هر چند در بعضی بخش ها با ضعف روبرو شده اما انرژی و طراوت خاصی را از سوی بازیگران به تماشاگر منتقل کند. انرژی مثبتی که فارغ از هرگونه لحن بد و یا شوخی های مبتذل می خواهد کار واقعی تئاتر را انجام دهد.

این نمایش به دور از گزافه گویی با استفاده به موقع و سر وقت کمدی می تواند ما را با واگویه های ذهنی یک هنرمند آشنا کند.هنرمندی که از کنار شیطنت های نوجوانی به ظهور خالقی بزرگ در جوانی می انجامد.

آیا آمادئوس یک موتزارت واقعی است/تلاش گروهی جوان برای خلق روایتی موزیکال////////////////////////سه شنبه

نمایشنامه این اثر که پیتر شفر آن را نگاشته نقاط تعلیق و دراماتیک فراوانی داشته و کارگردانی نیز با متن همراه شده و لحظاتی جذاب هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ جذابیت های بصری ایجاد می کند. تنوع رنگ و نور در آمادئوس یکی از نقاط برجسته و مثبت طراحی صحنه اثر است.

موسیقی که بدون شک در مرور زندگی یک هنرمند موسیقیدان موثر است کاملاً در خدمت اثر پیشرفته و هم راستا با هیجانات دورنی نقش موتزارت شدت و اوج و گاهاً فرود پیدا می کند. موسیقی چنین نمایشی قطعاً اولین نقطه تمرکز مخاطب است زیرا از ابتدا می داند این تئاتر زندگینامه یک هنرمند عرصه موسیقی است.

مجید نوروزی بازیگر نقش موتزارت با شیطنت ها و همچنین ریزه کاری‌های فراوان نقش را با انژی ایفا می کند و گاهاً مخاطب را بدون استفاده از ابزارهای مبتذل به خنده وادار می کند اما مشکل اصلی وی عدم درک درست زندگی یک موسیقیدان است.

آیا آمادئوس یک موتزارت واقعی است/تلاش گروهی جوان برای خلق روایتی موزیکال////////////////////////سه شنبه

نوروزی نوع جذاب و به نوعی با نمکی از موتزارت را نشان می دهد اما در نهایت امر مخاطب با یک خالق موسیقی روبرو نمی شود. این شخصیت آنچنان درگیر ظریف کاری ها می شود که کلیت نقش از یادش رفته و موتزارت را به قول معروف در جیبش مخفی می کند.

نمایش “آمادئوس” با وجود برخی نقاط ضعف که آن هم بیشتر به عدم تحلیل درست این شخصیت از سوی گروه منجر شده، اثری قابل دفاع و محترم است. شاید مخاطب این تئاتر خود شخص موتزارت را در نمایش نبیند اما در کل با اثری منسجم و پویا روبرو خواهد شد.

گردآوری : گروه خبری آنیکال

۰

ارسال نظر

Please enter your comment!
Please enter your name here